Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Tema Stockholm med 3a på Rödabergsskolan

Rödabergsskolan är en F-9 skola som ligger i Vasastan i närheten av Norrtull. Runt omkring hör vi buller av och ser tecken på en stad i förändring. Förändringar som ger frågor om hur det var förr och hur det kan bli i framtiden. 

Under hösten har 3a arbetat med tema Stockholm inom ramen för svenska och SO. Syftet har varit att lyfta upp och belysa hemortens historia, hur staden har förändrats, hur barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor har varit under olika perioder samt hur det är att flytta inom ett land. Vi har läst och diskutera kring Stockholms historia, tittat på gamla kartor och fotografier, skrivit texter om hur det har varit att leva under olika århundraden samt varit på rundvandring i Gamla stan och i Vasastan.

Ett sätt att belysa människors olika levnadsvillkor och vad som drev människor att flytta till storstan för att söka lyckan, har varit att använda skildringar ur litteratur. I detta fall olika stycken ur "Mina drömmars stad" och "Barn av sin stad". Jag som lärare har gjort ett antal urval av texter ur dessa böcker och läst dem för klassen samt berättat runt omkring för att öka på förståelsen. Hennings intåg i Stockholm och hans olika strapatser för att få jobb och ett bättre liv fångade klassen. Likaså berättelsen om hur Emelie fick arbeta redan som 12-åring. Beskrivningar om hur vägen in i stan var från den norra tullen, hur det såg ut, vilken sorts bebyggelse samt vilka lukter som fanns, fick eleverna att reflektera hur det ser ut idag och hur staden fortfarande förändras. 

Klassen har fått skriva egna texter till hur de tycker att deras drömmars stad är eller hur det är att vara barn av sin stad. För att illustrera sina texter har eleverna fått fotografera platser och hus i Vasastan.

Linda Andersson, klasslärare 3a