Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Tema Mina drömmars stad rullar igång!

Lärarna fick gå på Fogelströmsvandring på söder för att få inspiration och starta upp projektet. Det ledde till två inplanerade utflykter till Bryggartäppan i september.

Vi har börjat läsa lättläst versionen av Mina drömmars stad. Texten bryts ner och arbetar läsförståelsen. Ord som vi fick stanna upp för var barfota, föräldralös, fattiga och rika, landet och staden. Vi talade också om drömmar, vad drömmar vi om? Slut ögon, vad drömmer du om? Mardröm?

På vår tematiska lektion i ämnesområdena Bild och Språk och Kommunikation tittade vi på en film; Att vara barn för 100 år sedan. Den finns på Mediateket. Vi  diskuterade efter filmen hur livet kunde se ut för hundra år sedan och nu. De jämförde skolan, hygien, arbete, land och stad. Eleverna noterade att det inte fanns el och elektriska prylar och att det var utedass och bad på skolan. Vi har en frågelåda där diverse frågor som dyker upp hamnar. De besvarar vi efter hand.

Vi har också passat på att öva på sin hemadress. Var bor jag? Hur ser omgivning ut? Kan jag stava min adress? Bor jag i villa, lägenhet eller radhus. Genom att titta på var alla bor lär vi oss om fler ställen i Stockholm. Vi övar på att lyssna och berätta. Vi ska sätta upp en karta på vår gemensamma tema vägg och märka ut platser vi vill berätta om. Tex favoritplatser och var vi bor. Vi arbetar med tecken som stöd och bildstöd för tydliggörande pedagogik.

På bildlektionen kopplar vi ihop Eugen Janssons stockholmsskildringar till Mina drömmars stad. Vi gör egna tolkningar med oljepastell.