Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Arbetet fortskrider.....

I klassen T3A har vi läst delar av den lättlästa versionen "Mina drömmars stad". Vi började med framsidan på boken och diskuterade vad vi tror ska hända. Eleverna gissade att det handlade om Stockholms historia och kanske att vi skulle få följa en person...

Vi har illustrerat bilder till det vi läst och lärt oss nya ord och meningar från texterna. Eleverna har fått skriva frågor till texterna och svarat på samt sammanfattat vad vi läst. Vi har läst om när Henning kommer till staden, när han träffar Tummen, om hans rum och om hans arbete. Vi kopplar hela tiden historien om Henning med elevernas egna berättelser om att komma till Stockholm. Vi har också fördjupat oss i Stockholms historia och försökt beskriva hur det var i Stockholm när Henning kommer till staden. Berättelsen om Henning har engagerat klassen! 

Igår skrev vi en gemensam text utifrån en fiktiv person som kommer till Stockholm idag (för stöttning enligt cirkelmodellen) Idag har de börjat formulera sin egen berättelse om när de kom till Stockholm. Eftersom texterna ska publiceras ska vi jobba mycket med dem, det blir kamratbedömning och respons från lärare innan de skickas till tryckeriet! De använder också sina modersmål som en resurs för att berätta sin historia. Klassen har hittills visat mycket stort engagemang! 


/Linn Lundahl, Liljeholmens gymnasium