Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Vårt arbete

Vi arbetar med Mina drömmars stad under cirka två månader. Arbetet inleddes med att vi närläste 11 kapitel ur boken. Jag hade då valt ut: Mina Drömmars stad, Bron till verkligheten, Stockekaren, Avsked och intåg, Sumprunkaresommar, Det blå berget, Några knackar på dörren, Barnen, Lördagsbröderna, Tröskeln, Väntan.

Närläsning innebär att vi läser kapitlet tillsammans och därefter tittar närmare på såväl språket som innehållet i kapitlet. Vi har diskuterat och reflekterat. Övriga kapitel i boken har jag återberättat och de som har velat har läst boken i sin helhet. Nästan halva klassen valde att läsa hela boken.

Några uppgifter som eleverna har fått på vägen har varit att skriva brev från Henning till kompisen Gustav (detta efter kapitlet Sumprunkaresommar), illustrera bildspråk samt skriva dikter.  

Vi har dessutom sett dokumentären om Fogelström på SVT samt gått en stadsvandring i Stadsmuseets regi.

Nu ska vi börja skriva inlevelsetexter. Eleverna kommer då att få välja bland autentiska fotografier på Stockholmskällan, välja varsitt och därefter skriva en inlevelsetext ur någon på bildens (eller fotografens) perspektiv.

Maria Olsson/svensklärare åk 8