Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Stockholm Bromma flygplats

I utkanten av staden byggs Brommas stolthet, Stockholms ansikte utåt, Bromma flygplats! Året är 1936. Röda mattan rullas ut på marken och Bromma är redo att omfamna människor från hela världen. Bromma blir Stockholms mittpunkt för flyg och när celebriteter kommer till Stockholm är det i Bromma de landar.

Runt flygplatsen växer parker och villor upp och Bromma har aldrig blomstrat som det gör nu när flygplatsen är ett faktum. Med högproducerande industrier och villor bara några meter bort från flygplatsen så vävs Bromma flygplats in i stadskärnan. Allt från stridande FN-soldater till nylonstrumpor landar på Bromma flygplats. Bromma har vind i seglen.

Men - 15 januari 1977 händer det som inte får hända. Linjeflyg flight 618 störtar under inflygning i Kälvesta, nordvästra Stockholm. Röda mattan rullas ihop och Bromma flygplats är nära nedläggning. Men 1990 kommer flygtrafiken igång igen och Bromma flygplats får nu en ny roll med enbart inrikestrafik. Idag har Bromma flygplats kvar inrikesflyget men expanderar på utrikeslinjerna. Den internationella rollen har Stockholm Arlanda tagit över och Bromma hotas av nedläggning och rivning 2038. Flygplatsen kommer att ge plats åt lägenheter. Själv bor jag i närheten av Bromma flygplats och jag trivs bra. Jag tycker flygplatsen hör till Sveriges och framför allt Brommas historia och bör därför inte rivas. Människor kommer att fortsätta att flyga; det är i stället flyget som måste miljöanpassas.

Källor-Stockholmskällan Wikipedia

Bilder-Stockholmskällan








Av Emrik Björdell