Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Spårvagnarna

Spårvagnarna blev en stor hit i Bromma år 1914 när Pontonbron, gamla Tranebergsbron, först invigdes. Till en början fanns det en linje som tog passagerare över vattnet från Fridhemsplan på Kungsholmen till Alvik i Bromma där linjen delades i två sträckningar. Den ena gick mot Äppelviken, och den andra tog resenärerna vidare mot Lillsjön och Ulvsunda.

År 1919 döptes linje 2 om till 12:n, och ett år senare fick Ulvsundagrenen även sitt eget linjenummer - 13. För att ta resenärerna ännu längre in i storstaden så blev den nya ändhållplatsen så småningom Tegelbacken mitt i stan.

Eftersom linjen mot Nockeby inte var utbyggd längre än till Äppelviken så hade inte linje 12 namnet Nockebybanan än, utan båda sträckningarna hade kvar namnet Brommabanan ända till 1929, då det byggdes fler och fler stationer och linjen fick en ny ändhållplats. De nya hållplatserna som kom till var Smedslätten år 1923, Ålstens Gård hösten år 1924 och även Höglandstorget 1926 innan ändhållplatsen Källviken i Nockeby till slut kom år 1929.

Nockebybanan var länge nedläggningshotad och man ville ersätta den med buss, men med hjälp av framgångsrik lokalopinion så lade man inte ner Nockebybanan utan på 1990-talet började man rusta upp den istället. Banan var därför stäng från juni 1997 till juni 1998 och under den tiden upprätthölls trafiken av ersättningsbussar som gick sträckan Alvik-Brommaplan. I och med upprustningen av banan så breddades den och efter det kunde större modernare spårvagnarna köras.

Sträckningen Alvik-Tegelbacken ersattes år 1952 av tunnelbanan som idag har runt en miljon resenärer dagligen. Även linje 13 upphörde då tunnelbanan togs i bruk. 

Jag tycker spårvagnarna skapar trivsel i Bromma. Det är fint när spårvagnen plingar när den ska köra in till hållplatsen och det är härligt att se en spårvagn åka förbi då och då. Det skapar stämning. Med andra ord tycker jag att det skulle vara väldigt synd om spårvagnar skulle försvinna. 

                                                                                                       Källa: Wikipedia och Stockholmskällan

                                                                                            Bildkälla: Wikipedia och Brommaboken 1990

Av Filip Stepanovic