Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Bromma i Fogelströms stadsböcker

I samband med klassens lektioner om industrialismen har vi arbetat med Brommas historia. Vi gräver där vi står och lär oss om hur våra förfäder har slitit för att få det samhälle som vi idag lever i. 

Bromma nämns flera gånger i Fogelströms stadserie. Bland annat tillbringar Henning och Lottens son August mycket tid på Essingen eftersom hans adoptivföräldrar, Annika och Fredrik Bodin, hade sommarställe där. På den tiden, 1870- talet, hörde Essingeöarna till Bromma och Bromma var en egen socken. Bromma blev först en stadsdel i Stockholm i början av 1900-talet.

I ett kapitel i den näst sista boken i stadserien, I en förvandlad stad berättar Fogelström om hur Bromma växer och blir större: "Staden växte åter, inflyttarna kom i våg på våg. Trafiken ökade. Ute i Bromma invigdes en ny aerodrom. Nya stadsdelar växte upp i Ängby och Abrahamsberg, Lilla och Stora Essingen bebyggdes med hyreshus." 

Det här är en process som fortfarande pågår. Bromma växer och urbaniseringen fortsätter. Minst 30 000 bostäder planeras i området kring Bromma flygplats i framtiden.

Tranebergsbron nämns också I en förvandlad stad. "En söndag gick de över den nya Tranebergsbron som invigts några månader tidigare. Den tycktes som ett väldigt språng - kanske mot framtiden och morgondagens stad." Fogelström tänkte redan då att Bromma skulle komma att bli Framtidsstaden, morgondagens stad.

Källa: Bromma hembygdsförenings årsskrift 1968

Bild: Stockholmskällan



Av Linnea Jakobsson