Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Ångbåtstrafik i Mälaren.

I början av 1800-talet började man åka ångbåt på Mälaren. Den första ångaren hette "Upsala" och den tillhörde Samuel Owens flotta. Båten gick mellan Stockholm och Uppsala och på vägen dit stannade den på bryggor vid Bromma. Resan till Uppsala tog ungefär 6 timmar och kostade 2 riksdaler. Det fanns en restaurang och det fanns plats för bagage och cyklar. År 1836 skrev Aftonbladet att "Upsala" var livsfarlig att åka med. Det regnade oljeblandat sot från den knarrande skorstenen. Sotet förstörde både kläder och hattar och gjorde människor sotprickiga i ansiktet.

Sveriges äldsta ångbåtslinje gick mellan Stockholm och Drottningholm. Båten hette Amphitrite och gjorde sin första tur söndagen den andra augusti 1818. Under däck fanns det salonger, det fanns ett rum för ''Fruntimmer'' och ett för herrar. I restaurangen kunde man äta frukost. Frukosten bestod av smör, bröd, brännvin med något kallskuret, middagen bestod av 3 rätter vällagad mat med svagdricka. På kvällen fick man te mjölk eller öl, ost, smör, brännvin och kallskuret.

En resa från Stockholm förbi Brommalandet till Norrköping var en lång resa. Man började resa på tisdagsmorgon och var framme torsdag eftermiddag. När båten kom fram sköt den salut med två kanonskott med en minuts mellanrum.

I slutet av 1800-talet var det livlig ångbåtstrafik i Mälaren. Båtarna åkte från Riddarholmen till Essingen och Alvik och till Karlberg och Ulvsunda sjön. På 1800-talet var det rika stockholmare som åkte ut till sina landställen i Bromma.

I början av 1900-talet kommer spårvagnarna och bussarna till Bromma och då är det slut med sjötrafiken.

Källa: Bromma Hembygdsförenings Årsskrift 1947.

Foto: Riddarholmshamnen 1898, okänd fotograf, Stockholmskällan

Av Samuel Gerby