Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Våra drömmars stad-ett samarbete mellan sju skolor

Om samarbetet

Sju skolor i Stockholmstrakten delar på en Kulanbok för att eleverna ska känna sig delaktiga i ett större projekt! Det är roligt och givande med samarbete. Vi har kunnat bolla idéer och dela material med varandra under arbetets gång.  Samarbetet började med ett utrop på Facebook där jag sökte samarbetspartners. Det våra elever har gemensamt är att de går i åk 8, bor i Stockholmstrakten och jobbar med Mina drömmars stad på något vis. Målet med samarbetet är den gemensamma boken där varje skola representerar ett kapitel var i boken. Paraplytemat är Stockholm och det lokala temat är Din ort. Lärarna lottar sedan ut några bidrag som får publiceras i boken. Eleverna får sedan möjlighet att träffas, mingla och läsa upp sina bidrag på en gemensam bokrelease i slutet av vårterminen 2017.

Bakgrund till projektet

 I år skulle Stockholmsprofilen och författaren Per Anders Fogelström ha fyllt ett hundra år. Per Anders Fogelström blev känd som författare 1951 med romanen Sommaren med Monika. Av böckerna är Mina drömmars stad hans mest lästa och älskade. Den ingår i en serie om fem böcker där vi får följa Henning Nilsson och hans barn och släkt, från 1860-talet och hundra år framåt. Denna serie brukar kallas för stadsserien och övriga böcker som ingår är Barn av sin stad, Minns du den stad, I en förvandlad stad och Stad i världen.

Per Anders Fogelströms berättarvärld dominerades av vanliga människors vardag och strävanden. Fogelström var en av de främsta Stockholmsskildrarna.

Av den anledningen vill vi bidra med en samtidsskildring av Stockholm. Det gör vi genom dig och ditt bidrag.

 

 

 

Mina drömmars stad på Årstaskolan

Läsa

Våra elever har fått läsa delar ur Mina drömmars stad. Vi lånade böckerna via Cirkulationsbiblioteket och valde att läsa utdrag ur boken då tiden inte räckte till. Vi har varvat läsningen med reflektionsuppgifter och genomgångar om Stockholm förr och nu. Eftersom många elever tyckte boken var svårbegriplig la vi ner mycket tid på ordförståelse av exempelvis historiska yrken samt gemensamma sammanfattningar av de viktigaste delarna ur boken, början, mitten och slut.

Skriva

Eleverna har fått skriva egna micronoveller eller dikter om sin hemort Årsta, precis som eleverna på de övriga sex skolorna. Det är några av dessa bidrag man sedan kommer att kunna läsa om i den gemensamma boken. De fick mallar för olika typer av dikter samt micronovell. De fick utgå från frågorna nedan:

 

Vad kännetecknar din ort? Finns det t.ex. något känt sportlag från orten? Någon känd profil/byggnad eller annat?

Vilken slags miljö omges du av (natur, byggnader, statyer, affärer m.m.)?

Hur är det att vara ung i din ort? Vad finns det att göra?

Vad drömmer du om?

Vad har du för känslor kopplat till din hemort? Är du lokalpatriot eller avskyr du hemorten?

 

Multimodalt arbete: videohälsning, stadsvandring och QR koder

Eleverna fick spela in en videohälsning från Årsta som publicerades på Kunskapshubben och omvandlades till QR koder. Dessa QR koder laminerades och hängdes sedan upp längst stationerna på stadsvandringen Mina drömmars stad som vi gick tillsammans med en guide från Stockholms stadsmuseum.  Se resultatet av hälsningarna här:

Vi är Årsta - http://www.kunskapshubben.se/vi-ar-arsta/

Nytorget - http://www.kunskapshubben.se/nytorget/

Mina drömmars Nytorget - http://www.kunskapshubben.se/mina-drommars-nytorget/

I Love Årsta - http://www.kunskapshubben.se/i-love-arsta/