Hejsan!

Det ser ut som att du använder en gammal webbläsare vilket gör att denna sida kan se lite konstig ut. Vi rekommenderar att antingen byta till en nyare version, eller byta till Chrome eller Firefox.

Om du har Internet Explorer 9 eller senare och du fortfarande får detta meddelande kan du följa denna guide:

http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-9

Abrahamsbergsskolan årskurs 9

Hej!

I Abrahamsbergsskolan arbetar årkurs nio med Per Anders Fogelström som tema under hela höstterminen 2017.

Ämnet svenska håller sig till temat rakt igenom medan bilden och SO:n integreras när det passar. Samtliga elever läser eller lyssnar på  "Mina drömmars stad".

Vi har boksamtal, tittar på filmsnuttar, pratar om industrialiseringens Stockholm, pratar om nutidens Stockholm, jämför kartor från förr och nu. Vi lär oss om Per Anders Fogelström, hans bakgrund, intressen, liv, verk och hans sätt att skriva historiska romaner.

Eleverna har skrivit en dagboksanteckning ur Hennings perspektiv, skrivit egna låttexter om Stockholm till kända melodier.

De håller för tillfället på att skriva noveller med titeln "Medan staden sover",  de ska skriva dikter med citat ur boken som inspiration och till sist ska de skriva ett debattinlägg kring nutidens Stockholms bostadsbrist, en parallell till 1860-talets Stockholms bostadsbrist.

Den mest uppskattade uppgiften är nog den med att skriva låttexter så jag ska se om jag kan få några grupper att lägga upp sina redovisningar här. Eleverna var så duktiga och de hade så roligt!

När vi är klara med de skriftliga uppgifterna ska vi arbeta med att dramatisera något avsnitt ur boken. På kulturdagen den 22 november ska vi gå en stadsvandring i P A Fogelströms fotspår och avslutningsvis ska hela årskursen på Stadsteatern den 28 november där vi ska se, gissa vad, Mina drömmars stad, naturligtvis.

Syftet är alltså att repetera och utveckla textgenrer och den skriftliga förmågan, lära känna en stor svensk författare, läsa och samtala om boken, dramatisera, göra studiebesök mm.

När det gäller klassens bok har vi en liten redaktionsgrupp bestående av 4-5 elever i varje klass som ska bestämma vilka texter och  som ska vara med i boken, bestämma titel, framsida osv.

Jag återkommer med elevarbeten så snart jag kan.

Hälsningar,

Helena Robotti